مباحث تخصصی رشته ICT

در این وبلاگ مطالبی در زمینه ICT , برق و الکترونیک ارائه میشود.

مباحث تخصصی رشته ICT

در این وبلاگ مطالبی در زمینه ICT , برق و الکترونیک ارائه میشود.

معرفی سنسور های گازی

از سری سنسور های تشخیص گاز سنسور های MQ میباشد این سنسور ها شیمیایی هستند که کاربرد فراوانی دارند و با قیمت ها ومدل های مختلفی موجود میباشند.

 یک هیتر برای گرم شدن سنسور وجود دارد.بودن این هیتر بخاطر شیمیایی بودن سنسور است که پایه VH مربوطه به آن میباشد و باید به ولتاژ 5 ولت متصل شود.

در این صورت سنسور گرم میشود. پایه دیگر VC نام دارد که به ان ولتاژ 5 الی 24 ولت متصل میشود.که با توجه به میزان افزایش گاز ولتاژ خروجی در پایه VRL تغییر میکند و زیاد میشود.که با وصل آن به یک ADC میتوان مقدار ولتاژ خروجی را اندازه گرفت.

عمر این سنسور ها 5 سال است, البته در صورت قرار نگرفتن در معرض گرد وخاک و رطوبت.
 
ادامه مطلب ...

آشنایی با تکنولوژی WDM

روش WDM  به عنوان روش اصلی در انتقال اطلاعات در سیستم‌های نوری از اوایل دهة 1980  مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. امروزه نیز تلاشهای بسیاری برای  استفادة بهینه از این روش در کاربردهای مختلف، در حال انجام است. DWDM و CWDM  دو روش اصلی مورد استفاده در شبکه‌های نوری است.


ادامه مطلب ...

fading در مخابرات سیار چیست؟

fading یا محو شدگی به تغییرات میزان تضعیف یک سیگنال مدوله شده مخابراتی که در هنگام عبور از یک محیط مشخص تجربه می کند گفته می‌شود. محوشدگی ممکن است با زمان، مکان و یا فرکانس تغییر کند و معمولا به صورت یک فرایند تصادفی مدل می شود. کانال محوشده(فیدینگ) کانالی است که محوشدگی را تجربه می کند. در سیستم های بی سیم محو شدگی ممکن است مربوط به انتشار چند مسیری (محو شدگی چند مسیری) و یا در اثر سایه (موانعی که در انتشار موج اثر می گذارند) باشد.

ادامه مطلب ...

MDF در مخابرات چیست؟

Main Distribution frame ) MDF )  به عنوان بخش توزیع کننده اصلی کلیه خطوط ورودی و خروجی در هر مرکز مخابرات محلی است ،که به عنوان اینترفیسی بین مشترک و مرکز تلفن ( سوئیچ ) سالن دستگاه قرار می گیرد.

ادامه مطلب ...

توضیح پدیده داپلر "Doppler "

داپلر در فیزیک امواج می‌گوید که بسامد ظاهری یک موج بر اثر حرکت فرستنده یا گیرندهٔ آن تغییر می‌کند. این پدیده را کریستیان یوهان دوپلر (۱۸۰۳-۱۸۵۳ میلادی) فیزیکدان اتریشی در مقاله‌ای در سال ۱۸۴۲ بیان کرد. اثر دوپلر در همهٔ امواج مانند امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی (نور) دیده می‌شود.



هرگاه گیرنده‌ای به سمت یک منبع ساکن که از خود موج صوتی می‌فرستد برود، بسامد صوتی که می‌گیرد بیشتر از وقتی است که نسبت به منبع ساکن باشد (شنونده صدا را زیرتر می‌شنود). و اگر از منبع صوت دور شود، موجی را با بسامد کمتر می‌گیرد (شنونده صدا را بم‌تر می‌شنود). اگر منبع موج نیز از گیرنده دور و یا به او نزدیک شود، بسامد صوتی که شنونده می‌شنود نیز به ترتیب کمتر و یا بیشتر می‌شود.

ادامه مطلب ...

مفهوم ANOMALY

آنومالی پارامتری است که موقعیت و زمان حرکت جرم آسمانی درمدار کپلر را شرح می‌دهد.

آنومالی متوسط مشخص میکند ماهواره درمدار خودش در زمانی خاص در کدام نقطه واقع است.




ادامه مطلب ...

مفهوم through put یا میزان گذردهی در شبکه های موبایل

در شبکه های ارتباطی مانند Ethernet یا packet radio ، گذردهی یا گذردهی شبکه میزان متوسط نرخ تحویل درست پیام ها روی یک کانال ارتباطی است.

ادامه مطلب ...

تولید اعداد تصادفی در برنامه نویسی ++C

در اینجا به بررسی نحوه تولید اعداد تصادفی می پردازیم. اعداد تصادفی در مسائل شبیه سازی کاربرد فراوانی دارند، به عنوان مثال شبیه سازی پرتاب سکه، پرتاب تاس و مسائلی از این قبیل.

برای تولید اعداد تصادفی زبان ++C تابعی با نام rand() را که در فایل کتابخانه ای stdlib.h قرار دارد، در اختیار ما گذاشته است.

ادامه مطلب ...

معرفی شهر سمنان

شهر سمنان مرکز استان سمنان میباشد.

درزمان کمبوجیه سمنان مانند پلی سه ایالت ری و خراسان و استر آباد(منطقه گرگان و علی آباد) را به هم وصل میکرد.

ادامه مطلب ...

میانبرهای مخفی کیبورد در ویندوز 7

تسلط به کیبورد نه ‌تنها سرعت مرور و کار با سیستم را بالا می‌برد، که باعث بالا رفتن استقامت نیز می‌شود. در اینجا به چند میانبر کیبوردی می‌پردازیم که سرعت کارتان را آنقدر بالا می‌برد که به یک نینجا تبدیل می‌شوید.

ادامه مطلب ...