مجله ریاضی

مجله ریاضی

گشتی در دنیای زیبای ریاضیات
مجله ریاضی

مجله ریاضی

گشتی در دنیای زیبای ریاضیات

حقایق علمی ساده ولی تکان دهنده

حقایق علمی ساده ولی تکان دهنده


حقایق علمی که در زیر بیان می‌شوند بسیار ساده و در عین حال شگفت آور و تکان دهنده اند و از آنجا که با ارقام ریاضی سروکار دارند در این وبلاگ آورده شده‌اند.


1. در بدن یک انسان متوسط به آن میزان رشته وراثتی DNA وجود دارد که بتوان با آنها ریسمانی از خورشید تا سیاره پلوتون و بالعکس کشید البته 17 بار!


فاصله بین خورشید و سیاره پلوتون حدود 6 میلیاردکیلومتر است. ژنوم انسانی یعنی محتوای رشته های وراثتی انسان شامل 23 مولکول DNA است که هرکدام از 500 هزار تا 2.5 میلیون جفت نوکلئوتید دارند. مولکولهای DNA از 1.7 تا 8.5 سانتی متر طول دارند و وقتی مارپیچ آنها باز شود به طول 5 سانتی متر بطور متوسط می رسند.  در بدن انسان حدود 37 تریلیون سلول وجود دارد و اگر DNA موجود در هسته تمام آنها را کنار هم بگذاریم طول ریسمان حاصله به 200 میلیارد کیلومتر می رسدکه 17 برابر قطر منظومه خورشیدی است!



2. برای یک فوتون (ذره تشکیل دهنده نور) 40 هزار سال طول می کشد تا از مرکز خورشید به سطح آن برسد. لیکن همین ذره پس از جدا شدن از خورشید، فاصله خورشید تا زمین را در 8 دقیقه می پیماید!


فوتون پس از جدا شدن از یک اتم در مرکز خورشید طولی نمی کشد که جذب اتمی دیگر می شود. به علت تراکم بالای مواد در هسته خورشید این جذب و جداشدن های متوالی میلیاردها بار و در جهت‌های تصادفی صورت می پذیرد. از هسته خورشید تا سطح آن 696 هزار کیلومتر فاصله است و یک فوتون برای گریز از سطح خورشید نیاز به دفعات بسیار زیادی پرشهای متوالی پرانرژی دارد. لیکن پس از جدایی از سطح خورشید مانع چندانی برای حرکت با سرعت نور بسوی زمین در برابر خود ندارد.



3. اگر ستاره ابط الجوزا (Betelguse) از یک ابرغول سرخ به یک ابرنواختر تبدیل شود، آسمان ما به مدت دوماه بطور متوالی روشن باقی خواهد ماند. این امر می‌تواند هر زمانی روی دهد، چند هزارسال آینده، فردا یا حتی لحظه‌ای دیگر


ابط الجوزا در فاصله 430 سال نوری از زمین قرار دارد. بااین وجود یکی از درخشان ترین ستاره‌های آسمان است. دلیل این روشنی خارق العاده، این است که ابط الجوزا یک ابرغول سرخ است که شعاع آن 370 برابر شعاع خورشید و درخشندگی آن 10 هزار برابر آن است. اگر ابط الجوزا بجای خورشید قرار می گرفت تا مدار مریخ را در خود می بلعید. از آنجایی که این ستاره در مراحل پایانی عمر خود قرار دارد انفجار آن و تبدیل شدن به یک ابرنواختر هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد.



4. مرزهای شناخته شده عالم محتوی 50 میلیارد کهکشان است. بین 100 میلیارد تا 1000 میلیارد ستاره در یک کهکشان عادی وجود دارد. تنها در کهکشان خانگی ما راه شیری، 100 میلیارد سیاره مانند زمین وجود دارد. هنوز فکر می کنید ما تنها موجودات هوشمند عالم هستیم؟!


منبع:

https://www.zmescience.com/

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد